onsdag 31 december 2008

Nedlagd järnväg

Som jag skrev i förra inlägget, så kommer här lite bilder från en föredetta järnväg som gick från Tillberga och hela vägen till Ludvika. Om mina källor stämmer, så har tåg passerat just detta ställe sedan 1876. Bilderna är från sträckan Tillberga - Ramnäs. Järnvägen lades ner 1991 och rälsen är sedan dess bortplockad till förmån för "bergslagspendeln" som nu tar folk till samma platser som denna järnväg gjorde en gång i tiden (ska inte gå in för mycket på det nu, men gillar verkligen hur man har byggt ett triangelspår utanför kolbäck för att lösa problem med tåg som skall vända 90 grader).

Jag har besökt en gammal bro, där rälsen gick under en större väg någonstans mellan Tillberga och Ramnäs.

Här är då bron. Till höger, precis utanför bilden ligger ett litet igenbommat tegelhus som ajg misstänker har någonting med järnvägen att göra.

Som sagt, ett litet tegelhus som även har en tillhörande jordkällare. Det är inte första gången jag hittar en jordkällare intill järnvägen, någon som har information om det "fenomenet" att dela med sig av?

Hade jag stått här för 20 år sedan kanske det hade kommit ett tåg och kört över mig. Men inte längre, här finns bara något som liknar ett brett dike. Om jag tar en långpromenad åt detta håll hamnar jag i Tillberga.

Lite gammal el.


Numer används bron endast som en enkel väg för de lokala lantbrukarna att komma åt ängen på andra sidan vägen.

1 kommentar:

Anonym sa...

coolt XD